Check

2011-10-26
Min lilla lilla syster bönar och ber på sina bara ben..
Så här har vi det. Min första inlämnings uppgift i Digital bildbehandling som jag fick godkänt på idag. (Vi har en före bild och såklart en efterbild)
Bild från Berlin tänker ni, ja det är det. Passade perfekt för detta ändamål.
Eftermiddagen/ Kvällen har varit perfekt. Alphabet och kvällsmat med Robin. Som är hel och hemma.

Wait

2011-10-21
Frukost at Sara. Äggen blev misslyckade så vi fick koka nya. Lunchat med min fina mamma.
Och nu kan jag bara vänta.. vänta på att Robin ska komma. Han har nog precis lyft och börjat sin resa hem. Vänta är tråkigt!
Jag läser digital bildbehandling på distans. Jag känner mig som en datanörd. Häckar vid datorn varje kväll. Men en del ljus börjar gå upp.
Denna bilden tog jag på Elin i våras när vi gav oss ut med våra kameror. Jag har gett bilden en retrokänsla med en grönton. (Något överdriven men jag gillar det)
Ingen resebild.. konstigt. Snart kommer Pula bilder!

Del III: Wien

2011-10-17
-Här kommer de bilder som vi har tagit med min nikon.
De inläggen vi gjorde när vi var på resande fot var självklart för allas ögon, men kanske lite extra för våra nära och kära så de kunde hålla koll på vad vi fulirade oss med.
Nu kommer det komma ett inlägg från varje stad. Med favorit bilderna.. eller med några av favorit bilderna för vi har tagit mååånga bilder. Enjoy!
Vi har kommit fram till del tre av vår resa.
Vi åkte från Prag och ca fyra timmar senare var vi framme i Wien. Efter någon vecka på resande fot började vi få in gunget och det tog bara fyrtio minuter till vårat hotell. Vi bodde i en gamal byggnad som hade en snyggtrappa upp till vårt rum. Vårt rum hade stora härliga fönster med utsikt mot vackra byggnader.
Gröna parker, Vackra kyrkor, Sigmund Freuds park (som inte var mycket att hänga i julgranen), Mycket affärer, Mozart, var bara lite av det vi pysslade med i Wien. Vi åt en varsin pizza sista kvällen i Wien som var bland det bästa Elin smakat. Min farfar fyllde år så honom ringde jag när vi satt och åt en kringla vid Albertinaplatz.
Vi åkte inte en enda tunnelbana när vi strosade runt i Wien. Underbart om man frågar mig. Måste säga att wien överraskar mig. Wien har något som jag inte kunde sätta fingret på.
Guldkornet i Wien: Svårt faktiskt. Det var nog när jag stannade vid en kiosk och köper kringla och vatten (?) Elin helt förvånad slår vi oss ner på Albertinaplatz och myser.(vet inte varför men det är det första som poppar upp)
Morgonen började med att vi besökte Votiv Kirche. Elin skvätte vatten (vigvatten enligt elin) i ansiktet för männen framför henne gjorde det.
Vi forsatte ner längst Dr. Karl Leuger gatan och gick förbi sigmund freud park, Rathause med tillhörande park. Här sitter vi vid parlaments byggnaden. Mycket vacker byggnad som är ritad av en man som bosatte sig i grekland en längre tid.
Mozart park.
Monumentet mot krig som stod på albertinaplatz. Det var också här jag fick benknota i ryggen och vi åt äcklig kringla.
Gatukonst.
Vi gick längst Donau-kanalen. Det blåste mini sandstorm. Vi kikade på mycket klotter och önskade att det var högsäsong för här låg många goa uteserveringar.
Vi drack supergoda kaffe, här åt vi också äpple och kolakaka med någon vaniljsås.

Del II: Prag

2011-10-08
-Här kommer de bilder som vi har tagit med min nikon.
Nu kommer det komma ett inlägg från varje stad. Med favorit bilderna.. eller med några av favorit bilderna för vi har tagit mååånga bilder. enjoy!
Vi åkte från härliga Berlin en söndag och anlände tre och en halv timma senare i ett tjugofem grader varmt Prag. Man kan säga att detta var vår första "riktiga" tågresa på vår tågluff - det gick precis så lätt som vi hoppats på. När vi närmade oss gränsen mellan Tyskland och Tjeckien åkte vi ut med en bred flod med ett kulligt landskap - till detta lyssnade jag på Bruce Springsteen och drack kaffe.
I Prag regnade det för första gången på vår resa. Vi bodde lite halvdålig en bit utanför "Prags-mitt". Vi drack kalasbilliga öl. Tog massssooor med kort. Letade länge efter den judiska kyrkogården, när vi väl hittade den gick vi inte in för att det regnade och var dyrt. Hybernia var restaurangen med jätte-grillspetten (rekomenderas om ni är där). Vi fick böta för Elin spelade cool och Helena föll för grupptrycket (vi var utan biljett). Vi såg det astronomiska uret. Vi höll hårt i våra väskor på karlsbron (för det ska man tydligen göra). Ett minneskort försvann. Vi träffade ett svenskt par som pekade ut var Karlsbron låg - fast vi inte ens frågat.
Efter ett halvbra intryck av Prag så jobbade det sakta men säkert upp sig i mina ögon. Det slår inte Berlin.. Men vi hade det Jättebra!
Guldkornet i Prag: När vi gick upp för den långa backen mot det stora slottet på kullen (som jag inte kommer ihåg vad det heter?) stannade vi på mitten och drack en öl på ett pyttelitet ställe som inte hade något lås på sin toalett. Det var lagom varmt och vi bara njöt.
(När vi drack ölen satt vi och vadslog hur många ölstop Filip-Erik-Marcus hade gjort på sin vandring upp mot slottet -båda hade fel de stannade bara en gång. De var bakfulla)
Vi hoppade av tunnelbanan där vi tyckte att det passade. Utan att riktigt veta det gick vi till de Dansade tornen.
Vi promenerade vidare ut med vattnet och snart såg vi Karlsbron.
Denna byggnade stannade jag vid ett tag. Tyckte det var något extra med denna byggnad.
Vltava rinner igenom Prag och är en biflod till Elbe som vi senare såg rinna igenom Hamburg.
En speleman på Karlsbron - Elin ville väldigt gärna ha hans skiva.

Lång backe upp till slottet kräver sina stop.

Konstutställning i Prags centrum.

Det Astronomiska uret på rådhuset. De stack ut ögonen på mannen som gjorde uret för att han inte skulle kunna göra ett lika fint ur någon annanstans. Värt det frågar Elin sig när hon stod på torget?
(Ett tag efter detta kort kom resans första ösregn därav inte fler kort)

Vi åt mat på Hybernia med stoora grillspett.

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!